måndag 22 juni 2009

Mumsiga jordgubbs rutor






Jag ska jobba nu i två nätter. Förmiddagen har jag sovit. Leon har varit på dagis och Amanda på fritis.
När Camilla kom hem, vid 17, så fikade vi ute med barnen.

Här kommer receptet.

Enkla bärrutor
200 g smör/margarin
6 ägg
4 dl socker
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
250 g frysta jordgubbar (använd det du har i frysen)
50 g mandelspån (jag hade 50 g sötmandel som jag krossade)
1 dl vatten eller mjölk

Smält smöret.
Vispa ägg och socker.
Blanda de övriga torra ingredienserna.
Rör ner mjölblandningen, smöret och vätskan.
Häll över i en långpanna. Klädd med papper eller smord. Jag brukar smöra den väl.
Lägg på bären och mandeln.
Grädda i 175 grader i ca 25 min. Nedre delen.

Så enkelt och så gott :-)
Servera med vaniljsås eller glass till så är det riktigt festligt.

Ha en bra kväll.

4 vänner:

Blogger Mindi skrev...

Vad paff jag blev....
KUL med fler som kör swappar men trist då de inte ens kan skriva egen text utan kopierar MIN. :(

Kramis
M I N D I

24 juni 2009 kl. 12:44  
Blogger Mia skrev...

MINDI du är BÄST. Vi vill vara som du ;-)
Ha en bra dag!
K:MIA

24 juni 2009 kl. 13:37  
Anonymous Sanna skrev...

Åhh vad dom jordgubbsrutorna såg smarrig ut, mums! Måste testas så småningom =)
Hoppas du får en fin dag gumman!
Kraaam
Sanna

25 juni 2009 kl. 09:18  
Anonymous Sanna skrev...

TILL MINDI: Har som sagt redan bett om ursäkt för att jag använde din text som grund MINDI, om du kollar så är det inte en total kopia och jag skulle ju inte använt din text om det inte vore för att jag tyckte du gjort ett bra jobb..ta det som en komplimang! Och du är ju lååångt ifrån ensam att köra swapar, men jag tyckte dina regler va bäst! =) Sug åt dig berömmet istället för att se det negativt!
Kraaaam
Sanna

25 juni 2009 kl. 09:24  

Skicka en kommentar

Tillbaka hem