måndag 10 augusti 2009

PAJ DEG, recept




Alla kan väl göra en paj deg! Här kommer mitt recept i alla fall.

Ugn 225 grader, mitt i ugnen

200 g smör eller margarin
4-6 msk socker
3 dl vetemjöl
3 dl havregryn

Fyllning:
5 dl blåbär eller hallon eller 500 g rabarber eller 4-5 st äpplen Ta vad du har hemma.
Strö, 1/2 dl socker och 1 msk potatismjöl, över bären / frukten
Använder du äpplen strö över rikligt med kanel

Blanda alla ingredienser till en deg. Jag brukar mjuka upp smöret en aning i micron. Lättare att blanda i hop till en deg då.

Jag tar halva degen och trycker ut i en pajform. Naggar med en gaffel. Gräddar i ugnen ca 10 min.
Häller på bären / frukten sockret och potatismjölet och smular resten av degen över bären.
Gräddas ytterligare 15 -20 min

Avnjuts med vaniljsås eller vaniljglass

Etiketter:

2 vänner:

Anonymous Sanna skrev...

Mums med paj! =)
Jo jag är grymt nöjd med min tatto, han är nybörjare och han över ju på folk nu till en billig penning.. Den jag har på ryggen gick på 1500kr för 4år sedan..
Mmm hoppas att jag skall kunna sälja en del genom butiken sen, har en del pysselplaner!
Kom ihåg att du måste lägga in pif:et på din sida och skicka pyssel vidare oxå =) hihi.. Kul tycker jag!
Kraaaaam
Sanna

10 augusti 2009 kl. 20:43  
Anonymous Sanna skrev...

Mmm det är ju skoj att fynda, även jag brukar lägga ut en del på tradera men har haft "semester" från det över sommaren, får bli mer i höst igen =)
Japp min älskling är alltid så go och underbar mot mig, härligt att få känna sig så älskad =)
Kraaaam
Sanna

12 augusti 2009 kl. 10:22  

Skicka en kommentar

Tillbaka hem