söndag 2 januari 2011

Sjömansbiff i lergryta


Provade ngt nytt idag. Har en lergryta hemma som jag inte lagat mat i. Idag blev det av.
Super gott! Jag kan verkligen rekommendera att du införskaffar en!
Så enkelt, allt i samma gryta.

Här följer receptet på SJÖMANSBIFF I LERGRYTA

500 g nöt i tunna skivor ex av innanlår
3 gula lökar
10 potatisar, 1kg
( jag tog även 3 morötter)
2 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
1 msk socker
5 dl vatten + 1 tärning köttbuljong (jag använde grönsaksbuljong
1 msk soja
finhackad persilja

1. Lägg grytan i blöt 15 min
2. Skär köttet i mindre bitar och bryn dem i stekpannan (kan uteslutas)
3.Skala potatis, morot och lök. Skiva dem.
4. Varva grönsakerna med köttet, börja och sluta med potatis.
5. Blanda kryddorna och sockret i vattnen och häll över potatisen och köttet.
6. Ställ in grytan i en KALL ugn, locket på, i nedre delen av ugnen. Sätt ugnen på 200 grader och låt grytan vara inne i 1,5 timmar.
7. Strö över persilja innan servering. Servera gärna med inlagda rödbetor eller ättiksgurka till.

SMAKLIG MÅLTID

Etiketter:

0 vänner:

Skicka en kommentar

Tillbaka hem