torsdag 6 januari 2011

Bakat



I dag har jag bakat frallor och Äppelformar.
Frallorna gjorde jag på 5 dl vätska, ingen stor deg.
I degen hade jag rågmjöl, kruskakli och vetemjöl. Penslade med olivolja och strödde med flingsalt.
Frallorna blev mycket goda.

Äppelformar är det första gången jag bakar. Dessa blev också smarriga.
Här följer receptet:

150 g smör/margarin
1 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g mandelmassa
1 dl flagad mandel

Fyllning
äpplen, ca 4 st
1 msk vaniljsocker

1. Smält fettet i en stor kastrull. Rör i socker, mjölet blandat med bakpulver och salt. Riv ner manndelmassan. Arbeta ihop till en deg.
2. Skal och dela äpplena i små bitar, blanda med vaniljsocker.
3. Ta hälften av degen och portionera ut i pappersformar, ca 20-24 st. Fördela äppelbitarna i formarna. Strö över resten av degen. Toppa med mandelspån.
4. Grädda i 15 min, ugn 175 grader.
5. Servera med en klick grädde eller glass.

Etiketter:

0 vänner:

Skicka en kommentar

Tillbaka hem